Svjedoci smo da u vrijeme epidemije i izolacije koju moramo provoditi ovisimo o digitalnoj tehnologiji više nego ikad. U ovom članku se nećemo baviti komunikacijom na društvenim mrežama, u grupama koje nam olakšavaju da lakše podnesemo epidemiju u socijalnom smislu, niti npr. on-line školovanjem naše djece. Cilj nam je osvijestiti postojanje nekih digitalnih proizvoda koji se već koriste u zdravstvu, koje uzimamo zdravo za gotovo te ukazati na one koji bi upravo u ovim prilikama mogli dobiti punu afirmaciju.

Mladen Kovaček, organizator konferencije digitalne medicine „Budućnost je sada“ koja se bavi digitalizacijom i razvojem važnih tehnoloških trendova koji pozitivno utječu na zdravstvenu skrb, osvrnuo se na digitalna rješenja koja su dostupna u našem zdravstvenom sustavu, a čije je korištenje od velikog značaja u vrijeme aktualne pandemije koronavirusa.
Mlađi stanovnici Hrvatske se više ni ne sjećaju vremena kada bi im liječnik dao u ruke ispunjenu crvenu tiskanicu na koju treba paziti, da se ne zgužva ili presavije, kako bi im u ljekarni izdali potreban lijek. Taj proces je u potpunosti digitaliziran eReceptom implementiranim u Centralnom zdravstvenom informacijskom sustavu RH (CEZIH) prije gotovo 10 godina. Tako je povećana sigurnost pacijenata kroz smanjenje mogućih pogrešaka pri propisivanju i izdavanju, uz istodobnu uštedu vremena i resursa (papir, toneri). No, još jedna značajna prednost eRecepta, dolazi u žarište tijekom trenutačne situacije u kojoj je potrebno znatno smanjiti socijalne kontakte. Naime, kronični pacijenti sa stabilnim stanjem koji primaju kontinuiranu terapiju, mogu jednostavno nazvati liječničku ordinaciju a izdani lijek će biti u par sekundi raspoloživ u bilo kojoj ljekarni. Nema odlaska liječniku, nepotrebnog čekanja, mogućnosti zaraze. Dodatno, ako je liječnik određenu terapiju označio kontinuiranom, pacijent više ne mora niti zvati ordinaciju i trošiti i vlastito i vrijeme zdravstvenih djelatnika, već u par klikova recept može zatražiti kroz Portal zdravlja dostupan kao dio platforme eGrađani.

Portal zdravlja dostupan je kao dio platforme eGrađani
Gotovo jednako korisna, premda nešto manje „razvikana“ je funkcionalnost uputnice u laboratorij primarne zdravstvene zaštite. Naime ovaj proces je također digitaliziran u CEZIH sustavu pa nakon što date uzorke krvi i urina, po nalaze ne morate uopće dolaziti u laboratorij niti ih odnositi liječniku. Tko pamti malo duže, može se sjetiti da je tipično vrijeme preuzimanja nalaza bilo između 13 i 14 sati. Također, sjetite se vlastite neugode ali i negodovanja pune čekaonice, kada bi sa papirnatim nalazima preko rada netko pokucao na vrata ordinacije i ispričavao se „Ja imam samo nalaze…“.
Sve je to prošlost jer su nalazi elektroničkim putem raspoloživi liječniku, a jedan poziv dovoljan je za povratnu informaciju o propisanom lijeku ili za preporuku o nekom drugom vidu zdravstvene skrbi.

Ovakva ušteda vremena je sjajna bilo da ste u gradskoj gužvi ili u ruralnim područjima gdje trebate dugo putovati. A prednosti tijekom aktualne pandemije koronavirusa ne treba niti spominjati.
Napomenimo da su vam nalazi, baš kao i podaci o propisanim lijekovima također raspoloživi na Portalu zdravlja.
eNaručivanje je digitalni proizvod koji omogućuje da vas vaš liječnik naruči na pregled odmah, još u PZZ ordinaciji te vas poštedi vas zvanja u različite institucije, u potrazi za optimalnim terminom. Nakon zadnje nadogradnje, za određene vrste postupaka, možete se kroz Portal zdravlja naručiti i samostalno, bez traženja email adresa, skeniranja i slanja uputnica itd. Nakon unošenja nekoliko parametara, Portal zdravlja će vam na temelju elektroničke uputnice ponuditi raspoložive termine. Kroz njega možete i otkazati bilo koju narudžbu u slučaju da ne možete iskoristiti rezervirani termin. Što bi mogao biti problem sa eNaručivanjem? Manje u samom informatičkom rješenju, uostalom ono se kontinuirano nadograđuje i približava pacijentima, a puno više u samim listama čekanja. Premda i samo eNaručivanje može pomoći u njihovom skraćivanju, kroz izbjegavanje višestrukog naručivanja, transparentne interne kalendare zdravstvenih organizacija, uvođenje termina za različite prioritete i slično, ipak je u prirodi ljudi da negoduju na čekanje. A ono se može smanjiti ali nažalost ne i potpuno izbjeći.
Još jedna izrazito važna aplikacija sustava CEZIH je eKarton. eKarton je ustvari čitav podsustav koji podskup relevantnih medicinskih informacija, koje se razmjenjuju kroz sustav CEZIH, transformira i stavlja na raspolaganje autoriziranim zdravstvenim djelatnicima na njima prilagođeni način. Na taj način zdravstveni djelatnik može pristupiti i onim medicinskim informacijama koje su o pacijentu u CEZIH unijeli i njegovi kolege, a kojima bez eKartona u mnogim slučajevima ne bi mogao pristupiti.

Možete se pitati zašto je važno imati eKarton aplikaciju kad će liječnici, na primjer u bolnici, svakako od pacijenta uzeti anamnezu. No, što kada je pacijent u nesvijesti pa je pravodobna informacija o alergiji ključna u spašavanju života? Također, pacijenti često mogu propustiti dati vrlo važnu informaciju jer su je naprosto zaboravili, ili misle da je nevažna, a ponekad, iz srama ili nekog drugog razloga, namjerno zataje informaciju.
Možda vam se posjet ljekarni čini trivijalnim ali ljekarnici su zdravstveni djelatnici koji će vam dati najbolju informaciju o korištenju lijekova za vaš specifični slučaj. Ali za to im trebaju biti poznati svi lijekovi koje uzimate te druga stanja koja mogu utjecati na uzimanje lijekova. Stoga, ljekarniku pristup eKartonu omogućava uvid u važne informacije koje su preduvjet za točnu uputu o uzimanju lijekova, a potencijalno i za sugestiju vašem liječniku o optimizaciji terapije.
Ako se još uvijek pitate zašto bi svi ti zdravstveni djelatnici mogli pristupati vašim medicinskim podacima, za očekivati je da bi spoznaja kako uvijek možete znati tko im je i kada pristupao mogla pomoći.
Tu glavnu ulogu ima Portal zdravlja. Pomoću njega možete upravljati pravima pristupa eKartonu pa ga dopustiti ili ne dopustiti izabranom liječniku obiteljske medicine, izabranom stomatologu, a žene i izabranom ginekologu, hitnoj pomoći, specijalistima SKZZ-a i bolnica te ljekarnicima.
Također, možete pogledati tko je, kada i kojem dijelu vašeg eKartona stvarno pristupio. Time je vama, kao vlasniku podataka, dana puna kontrola pristupa svojim podacima kroz eKarton.

Dodatno, možete dopustiti ili ne dopustiti razmjenu recepata odnosno sažetka medicinskih podataka između raznih EU zemalja, točnije između onih koji su poput RH implementirale tu mogućnosti, što vam omogućuje da i u inozemstvu podignete svoj lijek, ili da u slučaju posjeta liječniku (sjetite se samo jezične barijere), isti može pogledati sažetak vaših medicinskih podataka kako bi mogao pružiti kvalitetniju skrb.
No, ako se vratimo u našu domovinu, u Portalu zdravlja možete pogledati sve podatke o vašim posjetima u ordinacije u primarnoj zdravstvenoj zaštiti što uključuje dijagnoze, postupke, anamneze, status i preporuke liječnika. Također dostupan je i veliki broj otpusnih pisama/nalaza iz bolnica i SKZZ-a.
Na kraju, važno je razumjeti da su u sustavu CEZIH primijenjeni suvremeni sustavi zaštite, a pristup je omogućen samo zdravstvenim djelatnicima koji koriste pametne kartice i to samo ako imaju odgovarajuće uloge u sustavu. Ukratko, prednosti za pacijenta su značajne, a svaki uvid se bilježi i pacijent ga sam, u svako doba, može kontrolirati.
Autor: Mladen Kovaček