Zdravstvo temeljeno na vrijednosti (eng. Value Based Healthcare) stavlja u centar pacijenta i fokusira se na kvalitetu pružene zdravstvene skrbi i boljih ishoda liječenja. Plaćanje se temelji na pozitivnim ishodima pacijenata, a ne na količini obavljenih postupaka.
Zahvaljujući velikim količinama podataka, mogućnosti izvlačenja spoznaja iz njih i znanstvenim saznanjima, možemo bolje razumjeti koji bi pacijenti imali najviše koristi od određene metode liječenja ili terapije. To znači da možemo identificirati pravu metodu liječenja za pravog pacijenta u pravo vrijeme, omogućujući učinkovitije liječenje što bi također dovelo do uštede troškova i mogućeg smanjenja štetnih učinaka.
Ovakav model zdravstvenog sustava već je uveden u brojnim zemljama, a zahtijeva da se svi dionici od pacijenata, zdravstvenih djelatnika, zdravstvene administracije i industrije uključe i sudjeluju u dijalogu.
Upravo je to bio jedan od motiva za organizacijom okruglog stola pod nazivom „Ishodi usmjereni na pacijenta kao temelj liječenja“ koji se održao 27.10.2022. u Zagrebu.

U okruglom stolu sudjelovali su relevantni stručnjaci Nikša Antica, dipl.iur., univ.mag.admin.sanit., ravnatelj Opće bolnice Karlovac, Mario Ravić, rukovoditelj poslovnog područja IoT i digitalno zdravstvo, iz tvtke Ericsson Nikola Tesla, dr. sc. Mate Car, sveučilišni profesor i ekspert za VBHC te prof. dr. sc. Neven Ljubičić, dr. med., Predsjednik Sekcija za preventivne aktivnosti Hrvatskog gastroenterološkog društva i predsjednik Povjerenstva za koordinaciju provedbe Nacionalnog programa ranog otkrivanja raka debelog crijeva.
Zajedno sa ekspertnom publikom razmjenili su mišljenje o implementaciji zdravstva temeljenog na ishodima u Hrvatskoj, benefitima ali i izazovima u primjeni ovakvog sustava.

U temu o sustavu koji donosi pametnu potrošnju, transformaciju i jačanje bolničkog sustava, okupljene je uveo Nikša Antica. U predavanju je između ostalog podijelio važnost i prednosti uvođenja registra kvalitete kako bi se osiguralo sustavno prikupljanje podataka o ishodima zajedno sa dobrim praksama u EU.
"Iskustva iz Švedske pokazala su da su prednosti registara za kvalitetu dalekosežne jer predstavljaju neprocjenjivo sredstvo u poboljšanju kliničke prakse i kvalitete ishoda liječenja pacijenata – naime, njihovo uvođenje donosi izravne koristi za zdravlje pacijenata i učinkovitu potrošnju povezanu sa zdravstvenom zaštitom." naglasio je.

Da je dostupnost kvalitetnih podataka uvjet za omogućavanje realizacije liječenja i fokusiranje na učinkovite metode liječenja, složio se i Mario Ravić. Naglasio je da je Hrvatska visoko digitalizirana zemlja i postoji već mehanizam komunikacije između ustanova i prema građanima što je dobar put za uspostavu ovakvog sistema jer postoje mjerljivi podaci. Složio se da je potrebno više registara i naglasio važnost komunikacije i kolaboracije.

Mate Car osvrnuo se na aspekta plaćanja za učinak u zdravstvenim sustavima napomenuvši da osim financijskih instrumenata za uspostavu ovakvog sustava u obzir treba uzeti i kulturološki kontekst.
"Moramo prestati govoriti da možemo sve ponuditi našem zdravstvenom sustavu. Ili ćemo nuditi što možemo maksimalno kvalitetno ili ćemo nuditi sve i ulagati u ono što daje više novaca, a zanemarivati ono što daje dobre rezultate." dodatno je naglasio.

Prof. dr. sc. Neven Ljubičić, dr. med. spomenuo je da ishodi liječenja omogućavaju poziv na akciju. Osvrnuo se da je preventivni nacionalni program jedan od instrumenta koji može pomoći u prevenciji ali odaziv građana je jako mali. Istaknuo je da je ključna stvar i izvan sustava - zdravstvena pismenost građana te da će sve biti lakše kada uredimo ulaz i izlaz oboljelih pacijenata u sustavu.
Okrugli stol „Ishodi usmjereni na pacijenta kao temelj liječenja“ održao se u organizaciji tvrtke HIT konferencija uz podršku tvrtke Roche u Wespa Spaces u Zagrebu, a u otvorenoj raspravi sudjelovali su i liječnici te predstavnici farmaceutskih kompanija i stručnih društva iz publike.
Svi zajedno složili su se da bez multidiscipliniranosti i podrške svih dionika u sustavu nema promjene.




