Timski rad je vrlo česta tema i dio liderskih vještina. Svima je kristalno jasno da je u zdravstvu timski rad baza uspjeha. Nezamislivo je planirati, provoditi ili evaluirati poslovne procese unutar zdravstvenog sustava bez članova tima.
Treba li uopće o tome diskutirati, kad je sve kristalno jasno? Ima li uopće bilo kakvih dilema?
Međutim, diskusija uvijek može biti korisna i novi poticaj na promišljanje o temi, koja se čini dobro znana. Razmišljanje i studiranje, otkrivanje novih činjenica vode ka napretku i razvoju.
Razlike: kooperacija, timski rad i suradnja 1

Kooperacija, timski rad i suradnja termini koji se često koriste kao sinonimi, iako su im značenja različita.
Kooperacija tradicionalni je način rada u medicini. Liječnik donosi odluke, propisuje (terapiju, pretrage…) a ostali sudionici ih provode. Sve je vrlo jasno i transparentno. Glavni i odgovorni je liječnik/ca, ostali su sljedbenici. To je temeljna vrijednost.1,2
Implementacijom liderskih vještina s jedne strane, s druge strane visokom naobrazbom ostalih profesionalaca unutar medicine, medicinskih sestara, fizioterapeuta, nutricionista, laboranata situacija se počinje polako mijenjati.
Timski rad je zajednički rad na ostvarivanju ciljeva. Najvažnija vrijednost timskog rada u medicini je osigurati sigurnost korisnika usluga, tj. pacijenata. Postoje sve više studija koje pokazuju vrijednosti timskog rada u medicini. 1,2
Suradnja je vrh složenosti međusuradnje. Ona je važna disciplina unutar liderstva, jer uključuje stvaranje novih vrijednosti i novih ciljeva unutar postojećih ili novih poslovnih procesa.1,2
Timski rad proučavali su brojni znanstvenici, najistaknutiji su Jon Katzenbach i Douglas K. Smith autori knjige The Wisdom of Teams.3 Oni su definirali tim kao mali broj ljudi s vještinama i znanjem, koji su posvećeni zajedničkoj svrsi, ciljevima i pristupu, koji su dogovorili.
Add paragraph text here.

Čudesna majka priroda i timski rad
Timski rad se može proučavati i unutar životinjskog svijeta. Formacija divljih gusaka je odličan primjer. Znanstveni su procijenili da V-formacija omogućuje guskama da lete čak 70 % dulje koristeći istu količinu energije. Dakle, one dijele zajedničke vrijednosti, isto odredište, energiju i međusobno si podižu entuzijazam. U koliko neka ptica napusti formaciju, brzo se vraća, jer treba više truda i energije. Voditelj V -formacije troši više energije i zato se rotiraju. Voditelji se mijenjaju s prednje na stražnju poziciju, kako bi se odmorili. To je dobro iskustvo, jer svi članovi znaju kako je na voditeljskom mjestu, kako je biti odgovoran i birati pravi smjer, ali i slijediti. Cijelo vrijeme leta ptice komuniciraju pokretima. Manjak komunikacije je često uzrok napetosti unutar tima i lošijim rezultatima.
Međusobno pomaganje je važna karakteristika V formacije divljih gusaka. Kada je neka guska bolesna ili ispadne iz formacije, dvije guske će je štititi, dok je potrebno, dok se oporavi ili nažalost, umre.5
Čudesna je majka priroda, čudesno kako je liderstvo sveprisutno, važno i vrijedno.
Najvažnije poruke iz V formacije gusaka:
- Produktivnost je veća unutar timskog rada.
- Dijeljenje vodstva osnažuje sve članove tima i omogućuje dobrobit.
- Stalna komunikacija je esencija timskog rada.
- Podrška i suradnja su značajne za učinkovitost timskog rada.4

Timski rad – edukacijski programi za medicinare
Proučavajući objavljenu literaturu o timskom radu, unutar medicine kao znanstvene discipline, moguće je zaključiti, da je timski rad izrazito važan, kako bi se osigurali svi uvjeti isporuke sigurne, holističke skrbi za bolesnika. To je figurativno rečeno putovanje, koje mora biti ispunjeno suradnjom članova tima i jasnom komunikacijom. Međutim čini se da je edukacija iz tog područja prilično manjkava i ne postoje sustavni edukacijski programi i studije, koje propisuju obavezni sadržaj.5
Preporuke za sadržaje edukacije o timskom radu:
- Poticati sve članove tima na sudjelovanje u edukacijskim programima, kako bi se njegovala pozitivna kultura učenja i rada u timu.
- Edukacijski programi trebaju istražiti potrebe sudionika i prethodna iskustva, kako bi osigurali kvalitetu i blagotvorni učinak, te praktične i autentične prilike za učenje i poticanje na konstruktivno promišljanje, vježbanje komunikacijskih strategija, koje poboljšavaju timski rad i njegove rezultate.
- Nakon sudjelovanja u poticajnim edukativnim programima u području timskog rada, lideri trebaju iskoristiti novo samopouzdanje i motivaciju osoblja kako bi se usvojena znanja i vještine primijenile u svakodnevnoj praksi na dobrobit bolesnika.5
Efikasne komunikacijske tehnike/vještine za timove zdravstvene zaštite
Srž učinkovitosti timskog rada u medicini je sigurnost bolesnika. Postoje strategije koje mogu pomoći i osigurati članovima tima, pri točnoj razmjeni informacija. SBAR tehnika, odnosno nešto modificirana ISABAR je dobar model koji preporučuje WHO.
- SBAR je tehnika za priopćavanje kritičnih informacija o pacijentu. Ova tehnika osigurava da se točne informacije razmijene i prenesu između zdravstvenih djelatnika.
SBAR
S = situation (situacija) Što se događa
B = background (pozadina) Kakva je klinička pozadina ili kontekst?
A = assessment (procjena) U čemu je problem?
R = recommendation (preporuka) Što učiniti?6
- Call-out je pozivanje i strategija komuniciranja kod kritičnih situacija. Pomaže pri predviđanju potrebnih aktivnosti, obavještava sve članove tima istovremeno, usmjerava i definira odgovornost.
- Check-back osigurava provjeru je li primatelj točno razumio informacija koje su poslane.
- Handover pravovremene i precizne razmjene informacija unutar tima, kojima se sprječavaju nepovoljni ishodi.6
Timski rad je kontinuirani proces, a ne povremena aktivnost
Opredijeljenost za timski rad je misija koja lideri trebaju usvojiti i svakodnevno poticati.
Povremene aktivnosti kao što su team building nisu dugoročno rješenje. Može se usporediti s držanjem dijete i cjeloživotne opredijeljenosti za zdravu prehranu. Nema dileme i jasno je timski rad mora biti dio strateškog plana, a ne povremena aktivnost.7
Umjetnost timskog rada
Fenomenalni rezultati rada i čarobni osjećaj pripadnosti i ponosa rezultira timski rad. Loš i neučinkovit timski rad može biti uzrok mnogih zdravstvenih problema unutar članova tima (psihosomatske bolesti i stres) ili propusta u radu, što rezultira greškama, koje mogu uzrokovati fatalne ishode. Moguće da gotovo svi zaposlenici imaju oba iskustva tijekom života. Pitanje je, treba li se miriti s takvim lošim ishodima/iskustvima unutar tima?
Valja osvijestiti da je svaki tim različit, nije moguće imati jednu formulu za učinkoviti timski rad, koja se može primijeniti svuda.
Timski prioriteti i sustav rada, podložni su promjenama i često se mijenjaju. Zato je potrebno ulagati vrijeme i energiju, jer u radu s ljudima uvijek treba biti pažljiv i obazriv.
Pronaći svrhu tima je ono što čini timsko srce, što motivira, angažira i otkriva najbolje u svakom članu tima. Emocije su pokretači aktivnosti i magnet za privlačenje ljudi.
To je upravo razlog zašto možemo smatrati da je timski rad i umjetnost.8

Disciplina i timski rad
Timovi se moraju formirati prema vještinama, a nikako ne prema kompatibilnosti, prema autorima Jon Katzenbach i Douglas Smith.9 Sastavni dio timskog rada je neminovni sukob koji se javlja unutar tima nakon početnog sklada.10 Snaga tima je svladavanje poteškoća, koristeći disciplinu i pravila tima kako bi se sukobi riješili, ublažile pogreške, proces edukacije nesmetano nastavio i poboljšale performanse tima.
Elementi timskog rada
Smjer koji energizira, orijentira i angažira članove. Nadahnuće kroz izazovne zajedničke ciljeve koji motiviraju, ali ne izazivaju neraspoloženje zbog njihove težine ili neostvarivosti. Ciljevi također moraju biti povezani uz nagradu, priznanje ili napredovanje, kako bi izazvali zadovoljstvo i dali smisao aktivnostima.
Struktura tima mora biti pravi spoj tehničkih i socijalnih vještina u odnosu na broj članova, optimalno dizajnirani zadatci, procesi i norme, koji će obeshrabriti destruktivno ponašanje, a promicati pozitivnu dinamiku i kreativnost.
Podrška koja omogućava učinkovitost, sustav nagrađivanja koji jača dobre performanse, pristup podatcima, edukaciju i materijalne resurse.
Zajednički način razmišljanja i vrijednosti otvoriti će put uspjehu tima. To se razvija dijeljenjem informacija svim članovima tima, postizanje zajedničkog identiteta i razumijevanja.11
Male tajne za poticanje timskog rada
Aktivno slušanje. Vođenje bilježaka tijekom sastanka korisno je za fokusiranje i jasno postavljanje pitanja, davanje važnosti članovima tima koji prezentiraju.
Iskrena povratna informacija prihvaćanje i davanje jasnih poruka, bez skrivenog smisla vrlo je poticajno za rast i razvoj tima. Međusobno ohrabrivanje i iskrena pohvala za dobro obavljeni posao u svakoj prilici daje veliki podstrek svakom članu tima.
Vrednovanje doprinosa tima, a ne ega. Razgovori o izazovima, spremnost i priznanje da jedna osoba ne zna sve i treba podršku drugog člana, umjesto traženja osobnih nagrada i postignuća, doprinosi postignuću tima.

Timski rad je i umjetnost i znanost i vještina
Nema dvojbe timski rad je i umjetnost, jer je svaki tim poseban i jedinstven.
Mnogi znanstveni su proučavali i donosili znanstvene zaključke, objekt je znanstvenog istraživanja.
A vještine su te koje se trebaju razvijati unutar timskog rada kako bi komunikacija bila učinkovita i doprinosila zajedničkom uspjehu.
Literatura:
- CSC (2014) Collaboration, Teamwork, Cooperation - What's the Difference? https://www.samepage.io/blog/collaboration-teamwork-cooperation-whats-difference
- CSC (2018) Understanding the Differences Between Teamwork and Collaboration, Civil Service College https://www.civilservicecollege.org.uk/news-understanding-the-differences-between-teamwork-and-collaboration-203
- Katzenbach J.R., Smith D.K., (2015) The Wisdom of Teams: Creating the High-Performance Organization, Harvard Business Review Press, United States
- Wilson L. (2012) 5 things geese can teach us about teamwork, https://lenwilson.us/5-thing-geese-can-teach-us-about-teamwork/
- Eddy K, Jordan Z, Stephenson M. (2016) Health professionals' experience of teamwork education in acute hospital settings: a systematic review of qualitative literature., JBI Database System Rev Implement Rep. 2016 Apr;14(4):96-137.
- WHO (2011) Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, Topic 4: Being an effective team player ( https://www.who.int/patientsafety/education/curriculum/who_mc_topic-4.pdf
- Bendaly N. (2019) Stop Team-Building -- Start Better Teamwork, Forbes, https://www.forbes.com /sites/jackkelly/2020/01/07/former-wells-fargo-executives-could-face- https://www.forbes.com serious-criminal-charges/#1aa09458ef57
- Preston C. (2019) The Science, Art And Heart Of Teamwork, Forbes Media LLC , https://www.forbes.com/, https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2019/02/04/the-science-art-and-heart-of-teamwork/
- Katzenbach J.R., Douglas K. Smith D.K. (1993) The Discipline of Teams, Harvard Business Publishing https://hbr.org, https://hbr.org/1993/03/the-discipline-of-teams-2
- Salas, E., Reyes, D. L., & McDaniel, S. H. (2018). The science of teamwork: Progress, reflections, and the road ahead. American Psychologist, 73(4), 593–600
- Haas M., Mortensen M.(2016) The Secrets of Great Teamwork, Harvard Business Publishing https://hbr.org, https://hbr.org/2016/06/the-secrets-of-great-teamwork
- Whitehurst J. (2015) 3 Ways to Encourage Smarter Teamwork, Harvard Business Publishing https://hbr.org, https://hbr.org/2015/09/3-ways-to-encourage-smarter-teamwork

Rosana Svetić Čišić, dipl.med.tech.,
Post. Grad. Dipl. King’s college London, CEO, Consultecca
e-mail: rosana.cisic@consultecca.org